نقل قول های متفاوت در باره وجه تسمیه یک محله ، آلمانی ها یا نازخاتون سوگلی ناصرالدین شاه؟ ، نازی آباد را نازی ها نساختند!

به گزارش وبلاگ شخصی من، نازی آباد تهران با آن شهرسازی مدرن و اروپایی، فضای سبز و درختان سر سبز و خرم و بعلاوه بازار و میدان رنگارنگش به مقدار کافی جذابیت دارد چه برسد به اینکه بدانیم وجه تسمیه این محله قدیمی تهران چیست و چرا نازی آباد صدایش می نمایند.

نقل قول های متفاوت در باره وجه تسمیه یک محله ، آلمانی ها یا نازخاتون سوگلی ناصرالدین شاه؟ ، نازی آباد را نازی ها نساختند!

وبلاگ شخصی من - رضا نیکنام : سابق بر این متداول بود اطلاعات یک محل را از بقال ها می پرسیدند، اما به جز اینها بنگاه های املاک قدیمی هم گزینه مناسب تری به نظر می رسند.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ردپای آلمان ها و یک مرد ثروتمند در محل

محمداسدی مقدم از املاکی های خیابان مدائن نازی آباد دراین باره نقل می نماید: من از پنجاه سال پیش اینجا بوده ام، سیلو و انبار راه آهن و استادیوم مرغوبکار فعلی را آلمانی ها ساختند و به علت حضورشان در این منطقه، نام اینجا محله نازی آباد شد. ناصر دامغانی پور صاحب مغازه الکتریکی اطلاعات دیگری می دهد: بیش از 40 سال است اینجا کاسب هستم. قبلا پدرم سرپل جوادیه خانه داشت که آنجا را فروخت 2 هزار و 500 تومان و آمدیم اینجا. نازی آباد هم محل صیفی کاری بود، گوجه فرنگی و بادنجان و... اینجا ساعتی یک بار ماشین رد می شد، داروخانه کناری من وقتی دارو کم می آورد، من با دوچرخه ای که موتور روی آن نصب نموده بودم، می رفتم ناصرخسرو، رفت وبرگشت من پانزده دقیقه طول می کشید.

او ادامه می دهد:اینجا- محله نازی آباد- مال آدم پولداری بود که دختری به نام نازی داشت، حوالی دوره نخست وزیری مصدق، این دختر زمین های این اطراف را خُرد کرد و به مردم فروخت و از آن موقع نامش در محله ماند.

نازخاتون قلعه داشت؛ محله خوش آب و هوا

اکبر رمضان نژاد با چرخ خیاطی مشغول کار بود و در حال کار کردن جواب سوال هایمان را این طور داد: چیزهایی دراین باره می دانم، اینجا آن موقع دور از شهر تهران بود و راه شهر به حرم عبدالعظیم (ع) از اینجا می گذشت، ظاهرا نازخاتون سوگلی ناصرالدین شاه قاجار سال ها درقلعه ای در این حوالی زندگی نموده است، بنابراین ظاهرأ نام آن سوگلی روی این محله مانده! البته از پدرم شنیده ام که تا مدت ها به اینجا نازآباد هم می گفتند که بعدها تبدیل به نازی آباد شد.

اما علی اصغر قبادی 70 ساله نظر متفاوتی دارد و از ارتباط نازی آباد با آلمانی های چیت ساز حرف می زند: من ساختن سیلو و چیت سازی را به یاد دارم. سیلو و چیت سازی را آلمانی ها ساختند، یادم هست آخر جوادیه یک آسیاب کوچک هم به نام روس ها بود، اما هزار دستگاه و چهارصد دستگاه را آلمانی ها نساختند. اینها مال بانک رهنی بود، ملک خودمان هم مال بانک رهنی بود، ده بیست تومان دادیم با 80تومان قسط ماهانه، البته تا قبل از اینکه هزار دستگاه را بسازند آنجا کوره پزخانه بود، زمان نخست وزیر... چی چی بود... همین که پیپ می کشید، ... آها هویدا، کلنگ آنجا را زد، خود بنده آنجا بودم. البته این شهروند چندان معتقد به نامگذاری نازی آباد به علت حضور آلمانی ها نیست و علت نامگذاری را بیشتر بادخیز بودن و آب وهوای منطقه می داند!

منبع: همشهری آنلاین

به "نقل قول های متفاوت در باره وجه تسمیه یک محله ، آلمانی ها یا نازخاتون سوگلی ناصرالدین شاه؟ ، نازی آباد را نازی ها نساختند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقل قول های متفاوت در باره وجه تسمیه یک محله ، آلمانی ها یا نازخاتون سوگلی ناصرالدین شاه؟ ، نازی آباد را نازی ها نساختند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید