شرایط قنادی ها وخیم است ، مردم دیگر توان خرید شیرینی ندارند !

به گزارش وبلاگ شخصی من، خبرنگاران: رئیس اتحادیه دارندگان قنادی تهران در مورد شرایط صنف شیرینی فروشی ها تاکید نمود: مشکل صنف ما بسیار حاد است و هیچگونه حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد. آنقدر می گوییم تا شاید کسی بشنود، اما کسی به داد ما نمی رسد. همکاران ما دیگر توان ادامه کار را ندارند.

شرایط قنادی ها وخیم است ، مردم دیگر توان خرید شیرینی ندارند !

قنادی ها یکی از مشاغلی است که در سال های اخیر با مسائل عدیده ای روبرو بوده است. پس از شیوع کرونا در کشور صاحبان مشاغل با کساد و مسائل عدیده ای روبرو شدند. طبق محدودیت ها اصنافی که نیازهای اولیه شهروندان را تأمین می کردند، اجازه فعالیت نامحدود داشتند و باقی اصناف مجبور به تعطیلی موقت بودند. در این میان قنادان جزو مشاغلی بودند که شامل تعطیلی ها نشدند. از سوی دیگر مردم نیز تمایلی به خرید شیرینی در آن روزها نداشتند. امروز همچنان کرونا در کشور جولان می دهد. دیگر نه حساسیتی بین مسئولین برای محدود کردن مشاغل وجود دارد و نه مردم مانند سال گذشته از خرید اقلام خوراکی هراس دارند. در حال حاضر مشکل بزرگ قنادی ها، بی ثباتی قیمت مواد اولیه و از سوی دیگر کمبود روغن تخصصی قنادی ها است. قنادی ها هنوز پیروز به جبران خسارات ناشی از دوران کرونا نشده که با کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت مواد اولیه نیز روبرو شده اند. این در حالی است که مسائل مالی در شرایط کنونی هم مزید بر دلیل شده و فشار مضاعف را بر این صنف وارد نموده است.

در این خصوص گفتگوی وبلاگ شخصی من با علی بهرمند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران را بخوانید:

به گزارش وبلاگ شخصی من مالی، علی بهرمند درخصوص سهمیه آرد قنادی ها، ضمن بیان این که اتحادیه ما فقط از آرد آزاد استفاده می نماید، گفت: قنادی ها سهمیه دولتی آرد ندارند. ما آرد را آزاد تهیه می کنیم. بعضی از همکاران ما آرد را از سامانه خریداری می کردند، اما کیفیت آرد سامانه پاسخگوی کار ما نبود و مجبور بودیم برای فراوری شیرینی کره ای از بیرون آرد آزاد تهیه کنیم. آرد موجود در سامانه از نظر کیفیت بسیار ضعیف است. آردی که ما استفاده می کنیم باید برترین آرد با گلوتن بالا باشد. آردی که در استان گلستان و شهر گنبد فراوری می گردد برای کار قنادی ها مناسب است.

مردم دیگر توان خرید شیرینی ندارند

وی درخصوص آثار حذف ارز 4200 تومانی در صنف قنادی ها گفت: حذف ارز 4200 تومانی در کار ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر با ارز 4200 تومانی آرد را کیسه ای 400 تومان می خریم. اگر بخواهیم همین آرد را با دلار 30 هزار تومانی خریداری کنیم، قیمت آرد تا 5 برابر افزایش پیدا خواهد نمود.

با حذف ارز 4200 تومانی مسائل عدیده ای برای ما پیش خواهد آمد. اگر برنامه مدون و درستی از سوی دولت وجود نداشته باشد باعث تورم شدید خواهد شد. روغنی که امروز با ارز 4200 تومانی، 170 هزار تومان می خریم، با قیمت دلار 30 هزار تومانی حداقل 5 برابر خواهد شد.

دولت محترم حتما باید برنامه ای برای این مسائل داشته باشد که باعث تورم بیش از حد آن هم در این شرایط نگردد. مردم دیگر توان خرید ندارند. اگر ارز 4200 تومانی حذف گردد، افزایش قیمت ها از عهده مردم و فراورینماینده خارج خواهد شد.

روغن موجود نیست / مشکل جدی صنف ما را تهدید می نماید

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران درخصوص مسائل این صنف ضمن بیان این که تنها صنف ما مشکل ندارند، بلکه در حال حاضر همه اصناف با مشکل روبرو شده اند، گفت: بیشترین دغدغه ای که در حال حاضر داریم تهیه مواد اولیه از قبیل روغن و شکر است. روغن تخصصی قنادی حتی با قیمت های چند برابری هم پیدا نمی گردد و کمیاب شده است.

کارخانجات روغن های تخصصی قنادی، فراوری ندارند. همین مساله باعث گرانی و نایاب شدن این روغن ها شده است. همکاران ما پیگیر این مساله هستند که روغن در بازار موجود نیست و با این شرایط نمی توانند کار نمایند. شکر در بازار با قیمت بسیار بالا موجود است. مشکل اصلی ما کمبود روغن است.

در حال حاضر پیک کار همکاران ما است. از الان باید برای شب عید فراوری داشته باشیم، اما متاسفانه روغن تخصصی قنادی موجود نیست و با این شرایط کار کردن سخت خواهد بود. از مسئولین درخواست داریم که فکری نمایند. این شرایط مشکل جدی صنف ما را تهدید می نماید.

قیمت مواد اولیه ساعت به ساعت تغییر می نماید / در بحث توزیع نظارتی وجود ندارد

بهرمند مشکل دیگر صنف شیرینی فروش ها را بحث توزیع مواد اولیه عنوان نمود و گفت: بحث دیگر توزیع است. متاسفانه اگر مواد اولیه هم در بازار آزاد موجود باشد با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسد و مستقیم به دست ما نمی رسد. مشکل هم در بحث کمبود و عدم موجود مواد اولیه در بازار است و هم در بحث توزیع مواد اولیه است. متاسفانه نظارت کافی در توزیع مواد اولیه وجود ندارد.

وی ضمن بیان این که مسائل زیادی نیز در عدم ثبات قیمت ها وجود دارد، گفت: بی ثباتی قیمت مواد اولیه بسیار صنف ما را با مشکل روبرو نموده است. ما نمی توانیم هر روز نرخ معین کنیم. ما تیر ماه سال جاری به قنادی ها نرخ اعلام کردیم، اما این در حالی است که مواد اولیه چند بار در این مدت افزایش یافت. این مدت فقط کاسب متضرر شد. ادامه کار با این شرایط بسیار سخت شده است و همکاران ما در مقابل این مسائل ناتوان شده اند.

امروز روغن را به یک قیمت می خریم و روز دیگر به یک قیمت دیگر. ساعت به ساعت نرخ ها تغییر می نماید. مشکل اصلی ما عدم ثبات قیمت مواد اولیه است. کارخانجات هم باید مقدار فراوری را افزایش دهند.این مشکل را کارخانجات می توانند مرتفع نمایند. مسئولین مربوطه هم پاسخگو این باشند که نظارت بیشتری در بحث فراوری، توزیع و ثبات قیمت ها داشته باشند.

مواد اولیه نسبت به سال گذشته بالای 100 درصد گران شد

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در ادامه گفت: باتوجه به گران شدن شیرینی شاید بسیاری توان خرید شیرینی نداشته باشند. معمولا ما ایرانی ها در مناسبت ها یک جعبه شیرینی را خریداری می کنیم. امیدوار هستیم شب عید شرایط ما بهتر گردد و باتوجه به شرایط کرونا مسئله ای برای صنف ما ایجاد نگردد.

قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته بالای 100 درصد گران شد، اما ما نرخ های شیرینی را با افزایش 30 درصدی نسبت به سال گذشته آن هم در تیر ماه سال جاری اعلام کردیم. احتمال دارد با این شرایط ادامه فروش با قیمت های تیر ماه مقدور نباشد.

دیگر توان ادامه کار نداریم

وی درخصوص افزایش قیمت شیرینی شب عید گفت: کوشش اتحادیه این است که قیمت ها افزایش نیابد، ولی مواد اولیه هر روز با افزایش قیمت روبرو می گردد. گرانی خوشایند ما نیست چون باعث کاهش تقاضا می گردد و باعث می گردد هر کسی نتواند شیرینی بخرد. این اتفاق برای همکاران ما مساله خوبی نیست، اما ناچار هستیم. وقتی مواد اولیه و محصولی گران می گردد، طبیعتا قیمت محصول نهایی نیز بالا می رود.

در حال حاضر قیمت هر کیلو شیرینی تر 78 هزار تومان، دانمارکی، زبان و پاپیون 65 هزار تومان و کیک یزدی 49 هزار تومان است. از تیر ماه سال جاری که نرخ تازه را اعلام کردیم تا این لحظه چهار تا پنج مرتبه، هر بار 3 هزار تومان قیمت خامه را گران کردند. همین روز گذشته 3 هزار تومان خامه قنادی را گران کردند.

بهرمند در آخر گفت: ما باید مسائل خود را به چه طریقی حل کنیم؟ این مسائل ما را ناتوان نموده است. مشکل صنف ما بسیار حاد است و هیچ گونه حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد. آنقدر در مصاحبه ها می گوییم تا شاید کسی به داد ما برسد، اما کسی به داد ما نمی رسد. همکاران ما دیگر توان ادامه کار را ندارند.

منبع: رکنا

به "شرایط قنادی ها وخیم است ، مردم دیگر توان خرید شیرینی ندارند !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط قنادی ها وخیم است ، مردم دیگر توان خرید شیرینی ندارند !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید