پاسخ 3 سوال درباره نان

به گزارش وبلاگ شخصی من، نرخ بالای ضایعات نان، ضرر قابل توجهی را به اقتصاد کشور وارد می کند. بنابراین اصلاح شرایط تولید و مصرف نان در کشور یکی از بزرگ ترین دغدغه های مسوولان حوزه آرد و نان کشور است اما به رغم تلاش مسوولان، فرایند اصلاح ساختار تولید و مصرف این ماده غذایی از آهنگ مناسبی برخوردار نبوده و با کندی پیش می رود.

پاسخ 3 سوال درباره نان

پاسخ 3 سوال درباره نان

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام*

نرخ بالای ضایعات نان، ضرر قابل توجهی را به اقتصاد کشور وارد می کند. بنابراین اصلاح شرایط تولید و مصرف نان در کشور یکی از بزرگ ترین دغدغه های مسوولان حوزه آرد و نان کشور است اما به رغم تلاش مسوولان، فرایند اصلاح ساختار تولید و مصرف این ماده غذایی از آهنگ مناسبی برخوردار نبوده و با کندی پیش می رود.

شناخت نان، انتخاب درست، خرید و طرز نگهداری و درنهایت مصرف صحیح نان، یکی از اولویت هایی است که کمتر به آن بها می دهیم. شاید علت اصلی آن ارزانی این مائده الهی در کشور ماست و متاسفانه همین بی توجهی ضایعات نان را در کشور ما چنان بالا برده است که شاید در این زمینه اولین کشوری باشیم که قدر این برکت الهی را نمی دانیم. این یادداشت به 3 سوال رایج مردم درباره نان های مصرفی پاسخ می دهد:

چه نانی بخریم؟

بهتر است نان کامل بخریم؛ یعنی نانی که از آرد گندم بدون سبوس گیری تهیه شده باشد. ما در کشورمان بخشی از سبوس را می گیریم ولی آرد مصرفی در تهیه نان سنگک و بربری نسبت به نان هایی که به غلط نان فانتزی لقب گرفته اند، سبوس بیشتری دارند. متاسفانه این نان های خوب ایرانی اغلب در نانوایی هایی نامناسب و گاهی کثیف تولید می شود. بنابراین اگر از نانوایی های سنتی نان می خرید، مراقب باشید نانوایی تمیز باشد، کارگران روپوش پوشیده و نظیف باشند و شرایط نانوایی بهداشتی و حداقل از منظر بیرونی که شما قادر به دیدن آن هستید پاکیزه باشد.

نان را چطور گرم کنیم؟

اگر توستر دارید، بهتر است نان را در توستر گرم کنید و اگر نان تازه و گرم می خواهید و این وسیله را ندارید، می توانید یک ماهی تابه را روی اجاق گاز بگذارید تا کاملا داغ شود و نان ها را در آن بگذارید و در آن را ببندید. اگر تعداد تکه ها زیاد است به مرور آنها را گرم کنید و قطعه های نان را روی هم نگذارید. البته مایکروفر هم وسیله ای مناسب برای گرم کردن نان است.

چطور از نان نگهداری کنیم؟

نان را لابه لای ورقه های روزنامه حمل نکنید. هیچ نوع نانی را داغ در کیسه پلاستیک نگذارید زیرا رطوبت آن را به صورت خمیر درآورده و آن را بیات می کند و شما مجبور می شوید نان های مصرف نشده را دور بریزید. هرگز نان ها را در یخچال نگهداری نکنید چون نان ها در محیط سرد و مرطوب بیات شده و در طولانی مدت کپک می زنند. می دانید که مصرف نان کپک زده برای سلامت شما خطرناک است و حتی اگر آن را دور بریزید ممکن است از طریق عده ای جمع آوری شده و به مصرف دام برسد که آن هم خطر آلودگی را از طریق محصولات دامی به شما برمی گرداند. یادتان باشد که چیدن نان های داغ روی هم کپک زدگی آنها را تسهیل و تسریع می کند و ضایعات نان را شدت می دهد پس از دسته کردن نان های داغ هم بپرهیزید.

پی نوشت ها :

* متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "پاسخ 3 سوال درباره نان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ 3 سوال درباره نان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید