کوسه ها در خطرناک ترین ساحل ها

به گزارش وبلاگ شخصی من، اگر دریا را به عنوان بوفه ای بسیار عظیم برای کوسه ها در نظر بگیریم، آن گاه انسان ها برای آن ها مثل کلم بروکلی می مانند، یعنی غذای مورد علاقه آن ها نیستیم. ولی این موضوع نمی تواند برای شنا گر هایی مانند کوری ربتسون که در سال 2011 در سواحل تگزاس هنگام شنا مورد حمله یک کوسه قرار گرفته است، مایه آرامش باشد. یک کوسه 12 فوتی او را گاز گرفت و بعد به بیرون تف کرد.

کوسه ها در خطرناک ترین ساحل ها

ما در تمام آبراه های جهان با کوسه ها شریک هستیم و این یعنی ما گهگاه با حمله ای دیگر از سوی کوسه ها روبرو خواهیم شد و این برخورد ها همواره انتها خوشی برای انسان ها ندارد. ولی این مسئله نباید باعث گردد از آب دوری کنید، چون چنین حمله هایی به ندرت اتفاق می افتند. با این حال، برخی از سواحل، به دلایل خاصی، کوسه های بیشتری نسبت به باقی سواحل به خود جذب می نمایند.

برای پیدا کردن سواحلی که بیشترین تعداد حمله های کوسه ها را به خود اختصاص می دهند، از پفراینده حملات بین المللی کوسه ها و حملات جهانی کوسه ها و گزارش های خبری اطلاعاتی جمع آوری نموده ایم. به طور کلی، از سال 1845 تا به الان 477 حمله مرگبار و 2320 حمله غیر مرگبار از سوی کوسه ها رخ داده است. طبق آمار پفراینده بین المللی حمله کوسه ها در کل جهان، در سال 2010 با تعداد 79 حمله، شاهد افزایش 25درصدی، نسبت به سال قبل اش با 61 حمله، بوده ایم. همچنین آمار می گوید در آمریکا و در ده سال گذشته 230 کشته به دلیل حمله سگ به انسان و تنها 8 کشته به دلیل حمله کوسه داشته ایم.

رالف کولیر، رئیس کمیته تحقیقات کوسه ها و نویسنده حملات کوسه ای قرن 21، می گوید:

کوسه ها به عنوان حیواناتی با این عظمت، بسیار محتاط هستند، آن ها تمام حواس قوی خود را به کار می گیرند تا تشخیص دهند که آیا یک چیز غذا هست یا خیر. آخرین کاری که می نمایند قرار دادن آن را در دهان خود است و به محض اینکه تشخیص دهند غذای مورد علاقه آن ها نیست، آن را رها می نمایند.

سه گونه از کوسه ها هستند که احتمال حمله آن ها به انسان ها بیشتر است: کوسه گاو ها، کوسه های سفید عظیم و کوسه ببر ها. گونه های مختلف رفتار های متفاوتی دارند و مطالعه درون مغز آن ها اولین قدم در تشخیص این است که از کدام ساحل ها باید دوری کرد.

ماری لوین، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات روی کوسه ها و مسئول بایگانی پفراینده جهانی حمله کوسه ها، می گوید:

کوسه های سفید عظیم بیشتر اوقات خود را در آب های آزاد می گذرانند. کوسه گاوها به دلتا های رودخانه های شور علاقه دارند و در 60 مایلی آن ها پیدا می شوند، در حالی که کوسه ببر ها بسیار محتاط هستند و از لاشه ها و لاک پشت ها و زباله ها تغذیه می نمایند، لذا اگر انسان ها را گاز بگیرند از روی کنجکاوی این کار را می نمایند!

دو قانون کلی: هرگز تنها شنا نکنید و اگر مورد حمله نهاده شدید، هدف ضرباتتان باید به چشم ها و آبشش های آن ها باشد، نه دماغ شان.

این اتفاقی نیست که بیشتر ساحل های مرگبار محل شنا و گردش گردشگر ها و محلی ها است؛ زیرا هر چه جمعیت بیشتر باشد، احتمال حمله بالاتر است. به هر حال برخی از این سواحل خطرناک تر هستند.

ممکن است در کل شانس شما کم باشد، ولی شنا کردن در سواحل کوسه خیز ریسک بیشتری دارد.

ساحل نیو سمیرنای، فلوریدا

ساحل نیو سمیرنای با 238 حمله تا به امروز، بیشترین حملات کوسه ها را نسبت به سایر سواحل جهان به خود دیده است (به گزارش پفراینده جهانی حملات کوسه ها در سال 2008 بیش از ده مورد حادثه گزارش شده است). این ساحل در ایالت ولوسیای فلوریدا واقع است که تقریبا 20درصد از حملات کل فلوریدا را به خود اختصاص داده است، اما تا به حال حمله مرگبار نداشته است. بیشتر حملات گاز هایی از جانب کوسه گاو هایی به اندازه ماهی قزل الای رودخانه ای انجام شده است، ولی همچنان این افرادی باید به دکتر مراجعه نمایند. رالف کولیر، رئیس کمیته تحقیقات روی کوسه ها ،می گوید:

کوسه گاو ها از لاشه ها تغذیه می نمایند، از این رو احتمال مسمویت افراد مجروح وجود دارد.

نیو ساوت ولز، استرالیا

برخورد با کوسه های سفید عظیم در سواحل معروف، از باندی بیچ تا بی رون بی، گزارش شده است که شامل 55 برخورد مرگبار و 171 برخورد غیر کشنده می گردد. شاید مشکل از نزدیکی این مکان به فلات قاره است. ماری لوین، از موسسه تحقیقات روی کوسه ها، می گوید:

قسمت های عمیق نزدیک به ساحل دریا زیستگاه مناسب برای کوسه ها فراهم می نماید و موجب می گردد گونه های دریایی مثل کوسه عظیم سفید به ساحل نزدیک شوند.

لیسا موندی در نزدیکی بندر استفن بعد از افتادن از ویک برد خود توسط یک کوسه سفید عظیم گاز گرفته شد؛ همان جایی که بن مارکوم در سال 2007 در آن صدمه دید.

بندر سنت جانز، آفریقا جنوبی

غواصی درون قفس همراه با کوسه های سفید عظیم، مانند کوسه های که سراغ لاشه ای خونین می فرایند، گردشگر های فراوانی را به این منطقه می کشاند. این یکی از مواردی است که تور ها به عنوان گارانتی به مشتریان شان قول می دهند. به گفته افرادی که مخالف غواصی درون قفس هستند، تعداد حملات مرگبار کوسه ها از زمان رواج این تفریح در سال 1992 در آفریقای جنوبی به طور چشم گیری افزایش داشته است. از سال 1990 آفریقای جنوبی 23 حمله مرگ بار داشته است، یعنی بیشتر از حملات کل قرن گذشته اش. روش حمله کوسه های عظیم سفید (حمله در ساحل های تفریحی) به این موضوع دامن زده است.

پناه گاه ساحلی فلچر، ساحل سلونا، کالیفرنیا

کالیفرنیا با 142 حمله غیر کشنده از سال 1900 تا به الان، رتبه دوم را در بین کشور های آمریکایی در تعداد حملات کوسه ای به خود اختصاص داده است. خط ساحلی بسیار طولانی و هوای بسیار عالی این منطقه طبیعتا یکی از دلایل ازدیاد حملات است، اما دلایل دیگری نیز دخیل هستند. رالف کویلر می گوید:

طبیعت این گونه به کوسه ها آموزش داده است که کالیفرنیای جنوبی جایی است که اگر در آن جا بچه به جهان آودند، بیشترین شانس زنده ماندن را دارند.

میلیون ها ماهی کوچک به نام گرونیون با تخم ریزی در جهت این سواحل غذای کوسه های سفید عظیم را فراهم می نمایند. در سال 2008 دکتر دیوید مارتین در حالی که در بین گروهی از شناگران آماده برای مسابقات، شنا می کرد مورد حمله مرگباری نهاده شد. رالف کویلر می گوید:

دست و پا زدن کوسه ها را به خود جذب می نماید، چون که برای آن ها نشانه در دردسر افتادن یک حیوان دیگر است.

ماکنا، جزیره مائوئی، هاوایی

مائوئی به نسبت کمتر شاهد حمله کوسه بوده است (با 37 حمله و 3 حمله مرگبار)، با این حال، این منطقه از مناطقی است که امکان حمله در آن وجود دارد، پس باید از آن ترسید. ماری لوین می گوید:

در هاوایی، خطر از جانب کوسه ببرهایی است که علاقه به خوردن لاکپشت ها دارند. این لاک پشت ها مانند ما نزدیک به سطح آب هستند.

یکی از کسانی که مورد حمله نهاده شده، دان لانخیت بود که در حال قایقرانی در ساحل ماکینا مورد حمله نهاده شد و کوسه ای 18 فوتی 15 دقیقه مداوم به قایق او ضربه می زده است.

پرنامبوکا، برزیل

18 حمله مرگبار از سال 1992 در این منطقه از برزیل، این ساحل را بسیار بدنام نموده است، به طوری که قدم زدن تا 37 مایلی خط ساحلی ممنوع بوده است. این افزایش تعداد کشتگان همزمان با توسعه بندرگاهی عظیم در نزدیکی بوکا دِسواپ بوده است؛ توسعه سریع و ماهی گیری بیش از حد موجب شده که غذای کوسه ها تمام گردد. آخرین حمله در سال 2006، درست کمی بعد از لغو ممنوعیت گردش رخ داده است.

شرم الشیخ، مصر

در نوامبر 2010 در منطقه گردشگری شرم الشیخ پنج حمله زیر آبی هولناک در طول شش روز رخ داد که بی سابقه بود و آخرین آن ها کشته در پی داشت. رالف کویلر، رئیس کمیته تحقیقات روی کوسه ها، سریعا به این منطقه رفت تا در این مورد تحقیق کند. چیزی که او متوجه شد، این بود که گاز ها از ناحیه دست و پشت قربانیان بوده که بسیار غیرطبیعی است. سپس به وسیله چک کردن ویدیو های ضبط شده متوجه شدند که یک مربی غواصی به کوسه ها غذا می داده است. کویلر می گوید:

مربی سهوا کوسه ها را به وابستگی غذایی به انسان ها عادت داده و از این بدتر کوسه ها می دیدند که منبع غذا کیسه ای است که پشت او واقع شده است.

واندن برگ، کالیفرنیا

با رشد کوسه های سفید عظیم تا طول 10 فوت، آنها آغاز به تغذیه از پستان داران دریایی می نمایند و لذا به سواحل سمت سنت باربارا و ماورای آن مهاجرت می نمایند؛ یعنی منطقه زندگی صد ها هزار شیر دریایی. هر منطقه ای که مرکز زیست خوک آبی باشد، یقینا جمعیت کثیری کوسه ها دارد. رالف کویلر می گوید:

خوک های آبی از ماهی های حوضه رود ها تغذیه می نمایند و منتظر دست روزگار می شوند تا آن ها را به شکارچی عظیم تر (کوسه ها) تسلیم کند.

جزیره گاردن، استرالیای غربی

استرالیای غربی رتبه سوم را بین کشور ها برای بیشترین حمله کوسه ها دارد (با 41 حمله و 10 کشته). تمرکز حمله ها در منطقه ساحل گاردن، که از لحاظ مکانی چند ساعت با پرت (perth) فاصله دارد، بسیار غیر طبیعی است. در سال 2008، در خلیج کواراماپ شناگری در یک کیلومتری جایی که چند سال پیش یک نفر کشته شده بود، مورد حمله نهاده شد. سپس در سال 2010، در تور غواصی شنا با دلفین ها، الیس فرانکوم در بندر کندی که در آن یک غواص قبلا مورد حمله نهاده شده بود، توسط یک کوسه سفید عظیم گاز گرفته شد. مورد حمله قرار دریافت در غواصی همراه با دلفین ها این افسانه قدیمی را رد می نماید که: جایی که دلفین باشد کوسه نیست.

پونسه دی لئون، فلوریدا

فلوریدا 59درصد کل حمله های آمریکا را به خود اختصاص می دهد، به همین دلیل دو ورودی برای آن ساخته اند. پونسه دی لئون تالابی در دهانه رود هالیفکس و ایندین در ساحل اقیانوس اطلس است. کوسه ها در دهانه این رود ها منتظر می شوند تا موجی یک لقمه چرب در جهت آن ها قرار دهد. سال 2008 با 23 حمله، رکورد قبلی منطقه با 21 حمله را شکست، ولی خوش بختانه هیچ کدام از آن ها مرگبار نبوده است.

منبع: کجارو / travelandleisure.com

به "کوسه ها در خطرناک ترین ساحل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوسه ها در خطرناک ترین ساحل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید