بازگشت والیبال به راستا درست، ماموریت سخت به وکیلی برای المپیک 2024

به گزارش وبلاگ شخصی من، انتخاب محمد وکیلی به عنوان سرمربی تیم نوجوانان پسر ایران برای سال 1401 از سوی فدراسیون والیبال را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این رشته که در جهت پیشرفت و حرفه ای شدن قرار گرفته است، به جهت درست چند سال قبل برگردد و استعدادیابی و کشف ستاره های آینده در دستور کار قرار گیرد.

بازگشت والیبال به راستا درست، ماموریت سخت به وکیلی برای المپیک 2024

وکیلی در شرایطی برای این مسئولیت انتخاب شده است که فدراسیون والیبال میخواهد دو تیم نوجوانان را با شرایط سنی و فنی متفاوت برای آینده آماده کند. اتفاقی که می تواند برای المپیک بعدی یک تصمیم درست و حرفه ای باشد.

فدراسیون البته چند ماه قبل وکیلی که سرمربی تیم نوجوانان بود را از سمتش برکنار کرد که با واکنش های زیادی هم از سوی شاگردان او همراه بود. همان زمان (فروردین ماه امسال) محمدرضا داورزنی در خصوص دلیل این برکناری در تبادل نظریی که عنوان شده بدون هماهنگی منتشر شده است، گفت: باید مربی را انتخاب کنیم که طرز برخورد با نوجوانان را بلد باشد نه اینکه آنها را کتک بزند. ما می خواهیم از این بازیکنان آینده تیم ملی را بسازیم کسانی که منتقد هستند دلایل این تصمیم را بپرسند اگر قانع نشدن بنویسند.

صحبت های داورزنی که از سوی وی تاکید شد منظورش محمد وکیلی نبوده است واکنش بازیکنان دور و نزدیک والیبال را به همراه داشت که همگی به حمایت از سرمربی تیم نوجوانان پرداختند. فرهاد قائمی، علی اصغر مجرد، پوریا یلی، جواد کریمی و … از جمله بازیکنانی بودند که با انتشار عکس هایی قدردان زحمات مربی خود شدند.

محمد وکیلی سرمربی اسبق تیم ملی نوجوانان که عنوان قهرمانی دنیا را در کارنامه دارد پس از برکناری اش در تبادل نظر با مهر گفت: پیش از این اتفاقات تصمیم به رفتن گرفته بودم اما اینگونه ناجوانمردانه قصد کنار گذاشتنت را داشته باشند دردآور است. این یک بدعت برای ورزش کشور خواهد بود. حدود 30-40 سال در این کار بوده ام و از ابتدا هم مخالفانی داشتم. این رفتار درست نبود. نباید اینگونه رسانه ای می شد. افرادی که باعث و بانی این اتفاقات شدند بدانند به هدفشان نخواهند رسید چرا که ورزش روح جوانمردی سالم می خواهد و وجدان بیدار مردم این را ثابت کرد.

محمد وکیلی در کنار داورزنی

حالا پس از گذشت چند ماه، رییس فدراسیون والیبال راهنمایی تیم نوجوانان را بار دیگر در سال 1401 در حالی به محمد وکیلی سپرد. این در حالی است که مسعود آرمات از حدود دو ماه پیش سرمربی این تیم شده و قرار است راهنمایی تیم در مسابقات دنیای 2021 (1400) را برعهده داشته باشد.

برداشت اشتباه رسانه ها از صحبت های داورزنی

میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون والیبال در تبادل نظر با وبلاگ شخصی من درباره حضور مجدد وکیلی در راس راهنمایی تیم نوجوانان و در پاسخ به این سوال که اگر صحبت های داورزنی درباره کتک زدن وکیلی صحت داشت چرا مجدداً به این مربی یک بار دیگر روی آورده است؟ گفت: داورزنی در مصاحبه خود نامی از وکیلی نبرد. در واقع برداشت رسانه ها از صحبت های داورزنی نام وکیلی بود.

وی ادامه داد: محمد وکیلی نیز برداشت های خاص خودش را داشت. اصل داستان این است که تیم نوجوانان زیر 16 سال در سال 1401 با راهنمایی محمد وکیلی به کار خود ادامه خواهد داد چرا که هدف ما پشتوانه سازی برای تیم نوجوانان است.

دبیر فدراسیون والیبال در ادامه گفت: هدف ما پشتوانه سازی برای تیم نوجوانان است. در رده نوجوانان به دلیل شرایط استان های مختلف همواره جای خالی بازیکنان مستعد احساس شده است. امسال پیش بینی های لازم را برای پشتوانه سازی در این رابطه انجام داده ایم.

وی ادامه داد: شاید تقسیم بندی رده زیر 16 سال و زیر 19 سال در میادین بین المللی رسمی نباشد ولی این یک آینده نگری در والیبال ایران است. آرمات راهنمایی تیم زیر 19 سال را بر عهده دارد و تیم ملی زیر 16 سال که پشتوانه تیم زیر 19 سال می باشد با راهنمایی محمد وکیلی در سال 1401 کار خود را شروع خواهد نمود. دلیل انتخابمان این بود که از تجربه وکیلی استفاده کنیم.

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک تیم نوجوانان به رده زیر 16 سال و زیر 19 سال کارشناسی بوده یا خیر؟ گفت: قرار است مجموعه ای از والیبال را تحت آموزش فردی قرار دهیم که سابقه زیادی در این زمینه دارد، چشم انداز ما برای سال های آینده است. ادعایی نداریم که کارهایمان بدون اشتباه است. کار کارشناسی شده و توقع ما این است که با کمترین ضرر و بیشترین منفعت همراه باشد.

هجمه ها علیه آرمات

پس از برکناری محمد وکیلی راهنمایی تیم نوجوانان در تصمیمی که به مذاق بعضی اهالی والیبال خوش نیامد به مسعود آرمات مربی کم سابقه در رده سنی نوجوانان سپرده شد. انتخابی که با حواشی بسیاری همراه شد.

وکیلی پفراینده درخشانی در رده نوجوانان دارد و تیم نوجوانان با راهنمایی او پیروز شد عنوان قهرمانی دنیا و سومی دنیا را به ارمغان بیاورد. همچنین بازیکنان خوبی به رده بزرگسالان تزریق شدند که حاصل کار وکیلی و همکارانش در یک فرایند زمانی بود.

مسعود آرمات

واکنش داورزنی به تغییرات

تغییرات در تیم والیبال نوجوانان بدون واکنش از سوی محمدرضا داورزنی نبوده و او درباره اهدافش از انتخاب دو سرمربی گفته است: مأموریتی به وکیلی داده ایم تا کارش را شروع کند و استعدادهای والیبال را از اقصی نقاط کشور شناسایی کند. هدف ما هم این است که پشتوانه خوبی برای تیم ملی در المپیک 2024 داشته باشیم. به همین خاطر فدراسیون از هر دو تیمی که زیر نظر آقای آرمات و وکیلی فعالیت می نمایند، برای حضور در مسابقات دنیای و آسیایی حمایت می نماید.

وی ادامه داد: ماموریت آقای آرمات در انتها رقابت های نوجوانان دنیا در این مقطع سنی به انتها می رسد و این تیم به رده جوانان می فرایند. با این حال این چرخه ادامه خواهد داشت و ما به طور کامل از هر دو تیم حمایت خواهیم کرد.

بازگشت به راستا استعدادیابی و بازیکن سازی

با توجه به قهرمانی تیم نوجوانان در دنیا، مسعود آرمات کار سختی در رقابت های قهرمانی دنیا به میزبانی ایران دارد. هر چند آرمات مسابقات دنیای را پیش رو دارد اما برای اینکه از رده نوجوانان به همراه تیمش راهی جوانان گردد طبیعتاً باید عملکردش مورد آنالیز قرار گیرد و نمی توان از حالا انتها و یا ادامه کار او را تعیین کرد. اما وکیلی برای پیدا کردن استعدادها و ساختن پشتوانه ای برای تیم ملی در المپیک 2024 و رویدادهای بعدی کار سختی دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بازگشت والیبال به راستا درست، ماموریت سخت به وکیلی برای المپیک 2024" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت والیبال به راستا درست، ماموریت سخت به وکیلی برای المپیک 2024"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید