سرگذشت غذا های مشهور؛ پاستا چگونه از رم باستان به دنیا مدرن رسید؟

به گزارش وبلاگ شخصی من، پاستا یکی از غذا های ملی کشور ایتالیاست که در فرهنگ غذایی این کشور جایگاه ویژه ای دارد و در انواع و طعم های گوناگون طبخ می گردد. می توان گفت بیش از حدود 300 نوع پاستا خشک در ایتالیا فراوری می گردد که پاستای پروانه ای، پنه، اسپاگتی، ماکارانی، فتوچینی، روتینی، بوکاتینی، ریگاتونی و... از نمونه های آن است.

سرگذشت غذا های مشهور؛ پاستا چگونه از رم باستان به دنیا مدرن رسید؟

به گزارش فرادید، کلمه پاستا از ریشه سیسیلی به معنای خمیر ورز داده شده با انرژی بسیار گرفته شده است؛ زیرا فرآیند فراوری پاستا بسیار سخت و زمان بر است. تهیه پاستا در ایتالیا قوانین و شرایط خاص خود را دارد. مثلا برای تهیه پاستای خشک فقط از آرد سمولینا و آب استفاده می شود. پاستا بعد از شکل داده شدن باید در دمای خاصی قرار بگیرد تا خشک شود. دما و زمان خشک شدن پاستا در طعم و کیفیت آن تاثیر زیادی دارد.

اولین اشاره تاریخی به پاستا به رم باستان باز می شود که غذایی به نام لاگاناز به صورت رشته های صاف و پهن وجود داشت و در قرن دوازدهم نیز اشاراتی به غذایی مانند ماکارونی وجود داشته است. بعضی از مورخان نیز کشور یونان را خاستگاه اولیه پاستا می دانند.

از قرن هفدهم تا قرن نوزدهم ماکارانی در ایتالیا غذایی خیابانی محسوب می شد که مردم عادی آن را با دست می خوردند و از شهر سیسیل رونق پیدا کرد. کارگران فقیر اهل نپال که توانایی خوردن کلم و گوشت را نداشتند، به خوردن ماکارونی روی آوردند؛ زیرا غذایی سیر کننده بود و انرژی زیادی را برای آن ها تامین می کرد تا جایی که ناپلی ها بعد از سیسیلی ها به نام ماکارونی خور معروفیت پیدا کردند.

پاستا در جهان مدرن

با گذشت زمان و افزایش تقاضا برای ماکارونی، به تدریج ماشین های اتوماتیک برای ورز دادن خمیر پاستا به میدان آمد و فراوری پاستا در اشکال مختلف به صورت انبوه شروع شد.

اولین کارخانه فراوری پاستا در قرن هجدهم شروع به کار کرد و شهر ناپل با داشتن 280 فراوریی پاستا با نام مرکز پاستا مشهور شد. اما پاستا به شکل امروزی در دهه 1870 با اختراع دستگاه تصفیه ای که آرد سمیلونیا را الک می کرد، به دنیا آمد و نقطه اوج فراوری پاستا در جهان به سال 1900 می رسد که در این دوران پاستا به یک محصول ایتالیایی محبوب در سراسر جهان تبدیل شد. امروز پاستا دیگر غذایی برای سیر شدن نیست؛ بلکه هنری است با ترکیب شکل ها و رنگ های مختلف برای خلق یک غذای خوشمزه.

منبع: فرارو

به "سرگذشت غذا های مشهور؛ پاستا چگونه از رم باستان به دنیا مدرن رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت غذا های مشهور؛ پاستا چگونه از رم باستان به دنیا مدرن رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید