لاوروف: ادعای غربی ها درباره آمادگی بهبود روابط بی معنا شده است

به گزارش وبلاگ شخصی من، وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اروپایی ها در برخورد با مسکو از آمریکا پیروی نموده و به رغم ادعای آمادگی برای گفت وگو، شروط غیرقابل قبول خود را تکرار می نمایند، در حالی که نتیجه تنها در صورت تأمین منافع دوجانبه حاصل می گردد.

لاوروف: ادعای غربی ها درباره آمادگی بهبود روابط بی معنا شده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ شخصی من، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مقاله ای درباره اصول پایداری دنیای و غیرقابل قبول بودن جایگزینی حقوق بین الملل که صبح امروز در روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو، منتشر شده، با انتقاد از سیاست آمریکا و دیگر کشورهای غربی در برخورد با روسیه، ادعای آنها در مورد آمادگی برای عادی سازی روابط با مسکو را بی معنا خواند.

لاوروف شرح داد: در دیدار اخیر ولادیمیر پوتین و جو بایدن، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو، بطور واضح معین شد که دستیابی به نتیجه مثبت در هر جهت گیری تنها در صورت وجود توازن بین منافع طرفین امکان پذیر خواهد بود. با وجود عدم اعتراض مستقیم از سوی بایدن درباره لزوم توازن منافع، ما شاهد بودیم که بلافاصله پس از نشست سران ژنو، مقامات رسمی واشنگتن، از جمله کسانی که در مذاکرات حضور داشتند، شروط قبلی آمریکا برای بهبود روابط دو کشور را دوباره تکرار کردند.

وی با اشاره به دنباله روی طرف های اروپایی از سیاست های آمریکا در قبال روسیه اضافه کرد: چنین دستورالعمل هایی با این تهدید آغاز می گردد که اگر روسیه ظرف چند ماه آینده قوانین بازی مورد نظر ایالات متحده را رعایت نکند، اعمال فشارهای تازه از سر گرفته خواهد شد. بدین ترتیب، مواضع غرب درباره آمادگی برای عادی سازی روابط با مسکو تنها در صورت تغییر رویکرد از جانب روسیه است. جالب اینکه مواضع سرسختانه قبلی که بلافاصله پس از نشست سران ژنو دوباره شنیده شد، در مرکز های اروپایی هم تکرار شد و آنها هم در این برخورد از طرف آمریکایی دنباله روی نموده و بهبود روابط دوجانبه را به تغییر رفتار روسیه مشروط می نمایند.

به گفته وی، واضح است که همصدایی با واشنگتن در اظهارات اتحادیه اروپا، از قبل و پیش از نشست سران ژنو و در جریان مذاکرات رهبران آمریکا و اروپا در گروه7 و ناتو مورد توافق آنها قرار گرفته شده بود.

غرب خوشش نمی آید روسیه از حقوق سایر کشورها دربرابر تهاجمات آنها دفاع می نماید

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، کشورهای غربی از این مسئله بسیار ناراضی است که مقامات مسکو از کشورهایی که قربانی ماجراجویی های نظامی آنها و حمله تروریسم بین المللی و از دست دادن حاکمیت و استقلال خود قرار گرفته اند، حمایت می نمایند که نمونه شاخص آن اتفاقاتی است که در سوریه اتفاق افتاده است.

لاوروف نوشته است: روسیه به داشتن سیاست تهاجمی در بعضی منطقه ها متهم می گردد که عملاً در مورد خط مشی مسکو در مقابله با تمایلات ملی گرایانه تند و نئونازیستی بعضی کشورهای همسایه مطرح می گردد که حقوق شهروندان روس زبان و اقلیت های ملی را نادیده می گیرند.

وی تأکید کرد، در این راستا روسیه و چین بعنوان حامیان استبداد، اصلی ترین مانع برای تحقق سیاست های اعلام شده در نشست های رهبران گروه7، ناتو و اتحادیه اروپا-آمریکا معرفی و ادعاهای داخلی و خارجی نسبت به جهت گیری های مختلف سیاسی، نظامی و مالی آنها مطرح شده است که تنها به علت عدم تطابق این خط مشی ها با الگوهای مشخص شده از سوی واشنگتن و بروکسل است.

وی اضافه کرد: غربی ها سعی دارند سایر کشورهای دنیا را متقاعد نمایند که می توانند روسیه و چین را به دنباله روی از سیاست های خود وادار نمایند، هرچند تا به امروز در اجرای این خواسته ناموفق بوده اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد، غربی ها مایل نیستند که مسائل در عرصه های بین المللی در جوی برابر و دموکراتیک اجرا شده و از گفتگوهای آزاد با کسانی که ارزش ها و اعتقادات دیگری دارند، می ترسند. در حالی که چنین برخوردی، آشکارا مغایر با نطریات آزادی خواهانه و دموکراتیک است. ولی تنها دست یابی به توافق در عرصه های دنیای ضامن ایجاد دنیای قابل اعتمادتر، باثبات و مطابق با واقعیات عینی در عرصه روابط بین الملل است.

سرگئی لاوروف تأکید کرد که طرف روسی دستورکار واقع بینانه ای در عرصه دنیای داشته و همیشه برای مذاکرات صادقانه با هر کشوری که خواهان یافتن توازن منافع و احترام به حقوق بین المللی است، آمادگی دارد و سیاست خارجی روسیه مبتنی بر این اصول است که بارها به وسیله مقامات مسکو بیان شده و اجرا می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لاوروف: ادعای غربی ها درباره آمادگی بهبود روابط بی معنا شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: ادعای غربی ها درباره آمادگی بهبود روابط بی معنا شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید